Zilverling

Betrokken partijen

Opdrachtgever:

FarWest/Delta Forte

Architect:

LEVS Architecten

Installatie adviseur:

Ebatech

Constructie adviseur

Pieters Bouwtechniek

Bouwmanagement:

Delta Forte

Hoofdaannemer:

Bouwbedrijf M.J. de Nijs en zonen

Projectdata

Start ontwerp - Oplevering:

2007 - 2011

Locatie:

Amsterdam

Het stadsdeel Geuzenveld-Slotermeer ondergaat momenteel een grootschalige stedelijke vernieuwing die zich in heel Nieuw-West afspeelt. De Bakematoren alias De Zilverling is onderdeel van deze vernieuwing en is aan de rand van het Eendrachtspark gesitueerd; een plek waar van oudsher gebouwen in een losse context verspreid staan. In het ontwerp is ingespeeld op dit gegeven door een vrije vormgeving met de slingerende balkons als blikvangers. De toren zal als opvallend landmark een belangrijke rol gaan spelen in het nieuwe architectonische aanzien van de wijk.

De toren telt vijftien verdiepingen en is circa 45mtr hoog en heeft een 'footprint' van circa 20×30mtr. De toren is omsloten door een parkeergarage welke boven de hoogst mogelijke grondwaterstand is gepositioneerd zodat er straatwerk kan worden toegepast in de garage. De stabiliteit van de toren is gewaarborgd door de horizontale schijfwerking van de vloeren in combinatie met de betonnen bouwmuren en een betonnen dwarswand. 

De constructie bestaat ter plaatse van de eerste twee lagen uit een penanten/ wanden structuur omwille van de indelingsvrijheid ten behoeve van het parkeren en het creeeren van grotere algemene en gezamenlijke ruimtes. Vanaf de derde laag bestaat de toren uit wandliggers waarin op constructieve slimme posities diverse sparingen zijn gerealiseerd. 

Het gebouw kenmerkt zich door de grote rond slingerende uitkragende prefab betonnen balkons welke middels isokorf verbinding aan de achterliggende vloerconstructie zijn bevestigd.

Tijdens het ontwerp is er rekening mee gehouden dat het gebouw middels een tunnelsysteem zou moeten kunnen worden uitgevoerd. 

De parkeergarage bestaat rondom uit in het werk gestorte betonnen wanden in verband met het keren van het verhoogde maaiveld. In de parkeergarage is er een kolommenstructuur toegepast waarop de prefab betonnen omgekeerde T-liggers zijn geplaatst. Het parkeerdek wordt voorzien van een tuinlandschap en is gerealiseerd middels een kanaalplaatvloer voorzien van een gewapende druklaag.