Toyota fabriekshal met kantoor
Betrokken partijen
Pieters Bouwtechniek
Opdrachtgever:Goodman Logistics Developments NL
Architect:Rempt van der Donk Architecten BNA
Hoofdaannemer:Bruil Bouwbedrijf Ede
Bouwfysica:Save (Brandadviseur)
Projectdata
2011 - 2013
Omvang:25000 m2 BVO
Locatie:Ede
Vakprijzen gewonnen:Nationale Staalprijs 2014 in de Categorie Industriebouw
Toyota Material Handling langs de A12 springt, vooral door de de cortenstalen gevel, direct in het oog. Het complex bestaat uit twee functioneel verschillende delen. Een fabriekshal geschikt voor onderhoud aan o.a. heftrucks. In de aangrenzende hal bevindt zich een materiaalmagazijn, gedeeltelijk onder het kantoorgebouw. De constructie van de hal is opgebouwd uit stalen raatliggers in het dak, elk ondersteund door vier stalen kolommen. Het geheel is gefundeerd op staal.
De kantoorvloeren bevinden zich boven de fabriekshal. Aan de beide koppen van het gebouw lopen de kantoorruimtes als een soort kern naar de fundering. Hierdoor ontstond de wens voor een kolomvrije ruimte onder de kantoren om de functionele inrichting van het magazijn zo flexibel mogelijk te maken bij een maximale vrije hoogte. Een deel van de verdiepingsvloer is als daktuin uitgevoerd, maar als verdiepingsvloer ontworpen. De kernen aan de kop van het gebouw zijn uitgevoerd in in het werk gestort beton. Hierbij zijn eerst de wanden tot boven opgetrokken. De vloeren zijn later tussen de gevels gehangen. De stabiliteit van het kantoorgebouw wordt gehaald uit de betonnen wanden van de twee kernen. In verband met een ongunstigere grondopbouw onder de hogere kantoorverdiepingen is hier gekozen voor een fundering op prefab palen. Tussen de constructie van de fabriekshal en het kantoorgebouw is een dilatatie geplaatst. De fabriekshal is in veiligheidsklasse 2 uitgerekend, het kantoorgedeelte in veiligheidsklasse 3. Hierdoor was het mogelijk om een lichtere constructie te bouwen.
Het project ontving de Nationale Staalprijs 2014.