Montessorischool Waalsdorp
Betrokken partijen
Pieters Bouwtechniek
Opdrachtgever:Montessorischool Waalsdorp
Architect:De Zwarte Hond
Hoofdaannemer:Bouwonderneming Stout B.V.
Installatie adviseur:Deerns Raadgevende Ingenieurs
Bouwmanagement:Centraal Bureau Bouwbegeleiding
Bouwfysica:Deerns Raadgevende Ingenieurs
Projectdata
2009 - 2014
Omvang:2480 m2 BVO
Locatie:Den Haag
Beeldmateriaal:Scagliola Brakkee
Het project omvat de nieuwbouw van een Montessorischool aan de Utenbroekestraat in Den Haag. De locatie bevindt zich in de zogenaamde “Benoordenhoutse scholendriehoek” waarop naast de nieuwbouw van de Montessorischool Waalsdorp nog twee andere scholen staan. Op de locatie bevond zich de voormalige school uit 1946, welke voor in zijn geheel inclusief de fundering gesloopt is. Het programma omvat naast diverse lesruimten nog een gymzaal, een BSO en enkele algemene ruimten.
Voor de constructie zijn verschillende opties uitgewerkt, waarna uiteindelijk de keuze is gemaakt voor breedplaatvloeren met versterkte stroken in de gangzone die op betonnen kolommen staan. Bij de lokalen liggen de breedplaatvloeren op de kalkzandsteenwanden. Op basis van variantenstudies en de gepresenteerde installatieconcepten is er in overleg met het gehele ontwerpteam een geïntegreerd ontwerp samengesteld. Door het toepassen van de versterkte stroken in de eerste verdiepingsvloer boven de aula was het mogelijk om op de eerste verdiepingsvloer een sportzaal te maken. In het project zijn alle gangbare bouwmaterialen in het constructief ontwerp verwerkt. Beton voor de fundering, kolommen en verdiepingsvloeren. Steen voor de kalkzandsteenwanden en de bijzondere gevel. Houtskeletbouw voor de grote gevelopeningen en een staalconstructie om het dak van de gymzaal uit te kunnen voeren.
De metselwerkgevel geeft de school een unieke uitstraling door het bijzondere verband en de verticale ribben aan de kopse kanten, wat zeer passend is in de jaren dertig woonwijk. De school ontving de BNA titel 'Beste Gebouw van het Jaar 2015' in de categorie Stimulerende Omgevingen.