STC 2.0
Betrokken partijen
Pieters Bouwtechniek
Opdrachtgever:Scheepvaart en Transportcollege
Architect:DP6 Architectuurstudio, Delft
Hoofdaannemer:Build2Learn, Rotterdam
Installatie adviseur:Nelissen Ingenieursbureau, Eindhoven
Bouwfysica:Nelissen Ingenieursbureau, Eindhoven
Projectdata
2014 - 2017
Omvang:16000 m2 BVO
Locatie:Rotterdam
Beeldmateriaal:Kees Stuip | Photostuip en Pieters
Naast een reeds bestaand schoolgebouw van het Scheepvaart- en Transport College (onderdeel van de STC-Group) aan de Waalhaven Z.z. 16 in Rotterdam (STC 1.0), is een tweede gebouw verrezen, dat plaats biedt aan diverse opleidingen.
Het gebouw kent een plint van ca. 100 x 50 m², waarbij zich een open parkeerterrein op maaiveld bevindt. De entree is op de eerste verdieping en staat in verbinding met het bestaande STC 1.0. Ook bevindt zich op deze verdieping een sportzaal met een vrije hoogte van 5,5 meter en een restaurant. Vanaf de derde verdieping gaat het hoofdvolume van het gebouw zes bouwlagen met een afmeting van ca. 35 x 55 m² verder en kraagt aan de voorzijde uit met bijna 10 meter. Binnen het gebouw bevinden zich een groot aantal vides om ruimtes met elkaar te verbinden. En er zijn in totaal 14 roltrappen die de leerlingenstroom van de eerste verdieping naar de achtste verdieping verplaatst.
In een intensief ontwerptraject met een doorlooptijd van acht maanden is het gehele gebouw van voorlopig ontwerp naar uitvoering gereed ontwerp uitgewerkt (oktober 2014 – juli 2015). Ook de bouw kent een korte periode van januari 2016 tot maart 2017. Hiervoor is in het ontwerp rekening gehouden met een bouwsysteem van staal en prefab vloeren om een snelle bouwcyclus te kunnen realiseren. Markant aan het gebouw zijn de twee grote windbokken die de stabiliteit in dwarsrichting van het gebouw verzorgen. De windverbanden van twee verdiepingen hoog worden zowel op druk als trek belast om de hoge windbelasting (kustgebied) op te kunnen nemen en de uitbuiging aan de bovenzijde te beperken.
STC-Group legde in een video de voortgang van het project vast.