Capital C onderscheiden met Architecture Masterprize 2020

29 oktober 2020

De Diamantbeurs, Capital C Amsterdam is onderscheiden met de Architecture Masterprize 2020, een Amerikaanse architectuurprijs. Het rijksmonument sleept twee awards binnen, zowel in de categorie ‘Mixed Use Architecture’ als in de categorie ‘Restoration & Renovation’. Naar een ontwerp van architectenbureau ZJA in samenwerking met Heyligers design + projects is de Diamantbeurs uit 1911 ingrijpende gerenoveerd en grotendeels teruggebracht naar het oorspronkelijke Gerrit van Arkel ontwerp. Het rijksmonument is bekroond met een opvallende, ruimtelijke koepel van glas en staal; de High Light.  Rode draad door het gebouw zijn een twintigtal kunst- en designprojecten.

Restaureren en reconstrueren
De Diamantbeurs was er in het begin van de 21e eeuw niet best aan toe. Door een brand, latere toevoegingen en verstorende ingrepen was er weinig meer over van de oorspronkelijke allure. Het was een naar binnen gerichte kantoorkolos geworden. Dat vereiste een ingrijpende ronde van restaureren en reconstrueren.

Op het dak zijn twee markante torens, de originele dakrand en de timpanen uit het oorspronkelijke ontwerp van Van Arkel in ere hersteld. Tegeltableaus bij de ingang werden opnieuw gemaakt op basis van oude foto’s en tekeningen. Om het als hedendaags kantoorgebouw levensvatbaar te maken, zijn alle verdiepingen volledig gestript, voorzien van nieuwe installaties en opnieuw ingedeeld. Hier bevinden zich nu kantoren, evenementenruimtes, vergaderruimtes, flexibele werkplekken en horeca. De grootste ingreep is de toevoeging van de High Light, een koepel van glas en staal op het dak. De associatie met een in facetten geslepen diamant legt de band met het verleden als centrum van de diamanthandel.

Bekroning op het dak
De koepel op het dak is gebaseerd op het principe van de Gridshell dat enorme vormvrijheid biedt en grote overspanningen mogelijk maakt. Het ontwerp van de ruimtelijke koepel is met behulp van een parametrisch computermodel tot stand gekomen. Zo ontstond een licht ogende, transparante koepel, waarbij geen onderdeel exact gelijk is. De High Light is een zelfbewust statement dat gezichtsbepalend is voor het project, maar toch in een respectvolle verhouding tot het monument staat. De bijzondere ruimtelijke ervaring van de glazen koepel, als product van de nieuwste ontwerpmethodes en technieken, is op een natuurlijke manier ingebed in een monument in de Amsterdamse binnenstad.

Integratie van kunst en design
Het ontwerp voor Capital C is tot stand gekomen in samenwerking met zo’n 20 kunstenaars die kunstwerken en design-toevoegingen inpasten in het gebouw die bij de identiteit van Capital C horen. Ieder van hen kreeg een plek in het gebouw tot zijn beschikking zoals de entree, hal en trappenhuizen, maar ook verschillende meeting rooms, het terras en zelfs de parkeergarage. In de centrale hal is een pop-up galerie gevestigd met ruimte voor exposities van Amsterdamse galeries. Met het integreren van bijzondere kunstinstallaties en design-toevoegingen heeft elke ruimte een eigen en unieke identiteit.
In oude glorie hersteld
Met de restauratie van de Diamantbeurs en de nieuwe openbare ruimte op het dak is een iconisch gebouw weer aan het hart van Amsterdam toegevoegd en is het rijksmonument weer een belangrijk onderdeel van de stad geworden. Het ontwerp voor Capital C levert een hedendaagse re-vitalisering van een bijzonder monumentaal gebouw, zodat geschiedenis, openbare ruimte en de dynamiek van de creatieve industrie en kunst samenkomen.

ZJA in samenwerking met Heyligers design + project (architecten), Zadelhoff B.V. and Sijthoff Media (opdrachtgever), Müller & van Tol (interieurarchitect), Braaksma & Roos Architectenbureau (restauratie architect), Van Milt Restaurateurs (restaurateurs): Pieters Bouwtechniek (constructeur), DCV Bouw (bouwkundig aannemer), Octatube (engineer en aannemer dakopbouw), Studio Linse (interieurarchitect High Light), NewKantoor (aannemer afbouw) en Peak Development (ontwikkel- en projectmanagement).

 

 

Beeldmateriaal: Jan Willem Kaldenbach


Terug naar het nieuwsoverzicht